Ny lov om offentlig ansattes ytringsfrihed vedtaget af Folketinget
Den 1. juli 2025 trådte en ny lov i kraft, der samler de gældende regler om offentligt ansattes ytringsfrihed. Lovens formål er dels at skabe klarhed om de eksisterende rettigheder, dels at understrege den politiske opbakning til offentligt ansattes ret til at ytre sig.
Offentligt ansatte i Danmark har, ligesom alle andre borgere, ytringsfrihed i henhold til grundlovens § 77. Det betyder, at offentligt ansatte frit kan udtale sig offentligt som privatpersoner, herunder også om forhold på deres arbejdsplads. Offentligt ansatte har som udgangspunkt vid adgang til at deltage i den offentlige debat, herunder gennem medier og sociale medier.
Ytringsfriheden er dog ikke ubegrænset og retten til at ytre sig skal udøves inden for visse rammer. Offentligt ansatte, er lige som alle andre medarbejdere, underlagt en generel loyalitetspligt over for deres arbejdsgiver. Det indebærer, at udtalelser ikke må skade myndighedens virke, herunder må medarbejdere ikke ytre sig om fortrolige oplysninger eller komme med åbenlyst urigtige påstande, ligesom udtalelsen ikke må underminere borgernes tillid til myndigheden. Kritik skal derfor fremsættes på en saglig måde.
Lov om offentligt ansattes ytringsfrihed
Den nye lov om offentligt ansattes ytringsfrihed ændrer ikke på den tidligere retstilstand, hvorefter offentligt ansatte har ret til at ytre sig som privatpersoner uden at risikere negative ansættelsesretlige konsekvenser, forudsat at ytringerne holder sig inden for rammerne af den almindelige loyalitets- og tavshedspligt mv. Ytringer må således ikke indeholde fortrolige oplysninger, som det er strafbart at videregive, som er freds- eller ærekrænkende, som fremsættes i urimelig grov form, eller som indeholder åbenlyst urigtige oplysninger om væsentlige forhold inden for den ansattes arbejdsområde. Ytringsfriheden kan også være begrænset, hvis ytringen kan skade myndighedens interne beslutningsproces og funktionsevne.
Uanset den nye lov vil retstilstanden fortsat blive præciseret og udviklet gennem retspraksis, som hidtil. Formålet er således ikke at ikke ændre de grænser, der allerede er fastlagt for offentligt ansattes ytringsfrihed, men loven kodificerer de regler, der gælder i forvejen.
Beskyttelse med ansættelsesretlige konsekvenser
Beskyttelsen mod negative ansættelsesretlige konsekvenser gælder bredt og omfatter også ytringer fremsat i medier. Som hovedregel vil en offentligt ansat ikke kunne opsiges, degraderes eller på anden måde mødes med ansættelsesretlige sanktioner alene på grund af en ytring, der falder inden for lovens rammer. I det tilfælde, hvor der er risiko for at en ytring kan opfattes som udtryk for en myndigheds synspunkter skal det tydeligt fremgå, at medarbejderen udtaler sig på egne vegne.
Uanset udgangspunktet kan der opstå situationer, hvor en lovlig ytring kan få følgevirkninger, som kan få betydning for ansættelsesforholdet. Det er nævnt i forarbejderne til loven, at samarbejdsvanskeligheder som følge af en offentlige fremsatte ytringer i sidste ende kan føre til en afskedigelse. Det forudsætter imidlertid, at den offentlige arbejdsgiver kan dokumentere at samarbejdsvanskelighederne er så alvorlige, at det kan udgøre en saglig afskedigelsesgrund og at den offentligt ansatte bærer hovedansvaret, og at mindre indgribende foranstaltninger har været forsøgt uden resultat. Det er således ikke ytringen i sig selv, men dens påviselige virkninger, det kan danne grundlag for en saglig afskedigelse.
Loven begrænser i øvrigt ikke offentlige arbejdsgivere i at fastsætte retningslinjer for, hvem der må udtale sig på vegne af myndigheden, og hvordan sådan udtalelser skal fremsættes.
Andre nyheder
Medarbejder var ikke beskyttet som whistleblower
Østre Landsret fastslår i ny dom, at almindelige interne henvendelser ikke udløser whistleblowerbeskyttelse. Kun indberetninger via den formelle whistleblowerordning er omfattet af lovens beskyttelse. Baggrund Sagen vedrørte en medarbejder, som mente sig udsat for repressalier efter at have gjort ledelsen opmærksom på forhold, vedkommende opfattede som kritisable. Medarbejderen havde dog ikke indgivet en indberetning […]
Indberetning af ikke afholdt ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond
Arbejdsgivere skal hvert år indberette ikke afholdte feriedage og indbetale feriepenge for ikke afviklet ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond. Indberetningen fungerer som dokumentation for, at ferieregnskabet er gjort op for både timelønnede medarbejdere, fratrådte funktionærer og månedslønnede medarbejdere i fortsat beskæftigelse med ferie med løn. Ferielovens principper Ferieloven bygger på princippet om, at medarbejdere som udgangspunkt […]
Manglende underretning ved masseafskedigelser kan koste dyrt for arbejdsgivere
EU-Domstolen har den 30. oktober 2025 fastslået, at en arbejdsgiver, der gennemfører kollektive afskedigelser uden at underrette myndighederne på forhånd, ikke gyldigt bringer ansættelsesforholdene til ophør. Først når de lovpligtige meddelelser er givet, og karensperioden er udløbet, kan opsigelserne få virkning. Baggrund for sagen Sagen handlede om fortolkningen af direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelser. Direktivet […]
Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)