Forretningsbetingelser og privatlivspolitik
Forretningsbetingelser og privatlivspolitik
Forretningsbetingelser
1 Generelt
1.1 Disse forretningsbetingelser er gældende for Mette Klingsten Advokatpartnerselskabets juridiske bistand og øvrige ydelser, medmindre andet skriftligt aftales mellem Mette Klingsten Advokatpartnerselskab og klienten.
2 Oplysninger om Mette Klingsten Advokatpartnerselskab
2.1 Mette Klingsten Advokatpartnerselskabets kontaktoplysninger er følgende:
Mette Klingsten Advokatpartnerselskab
Tromsøgade 2
2100 København Ø
Telefon: +45 31 44 01 04
E-mail: info@mklaw.dk
Website: www.mklaw.dk
CVR-nr. 44807149
3 Advokaterne
3.1 Enhver advokat i Mette Klingsten Advokatpartnerselskab er beskikket som advokat af Justitsministeriet i Danmark og er en del af Advokatsamfundet. Advokaterne er omfattet af retsplejelovens regler om advokater, herunder Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem, og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover gælder de Advokatetiske Regler, som stiller krav til advokaters professionelle standard og etik. Der henvises i øvrigt til Advokatsamfundets website www.advokatsamfundet.dk.
4 Sagens modtagelse
4.1 Ved modtagelsen af en sag undersøger vi, om der foreligger inhabilitet eller interessekonflikt eller øvrige forhold, som forhindrer, at vi kan påtage os sagen.
4.2 Mette Klingsten Advokatpartnerselskab er underlagt hvidvaskloven og indhenter ved sagens modtagelse de efter loven krævede oplysninger og dokumenter i relevant omfang.
5 Honorar
5.1 Vort honorar beregnes med udgangspunkt i den tid, der er medgået ved behandlingen af sagen, arbejdets omfang, vanskelighed og art, herunder graden af den specialistviden, der har været anvendt på sagen, de involverede værdier, det med sagen forbundne ansvar, sagens betydning for klienten og det opnåede resultat.
5.2 Vi fakturerer vore ydelser med rimelige intervaller (typisk hver måned, hver anden måned eller kvartalsvist). Ved enkeltopgaver af kort varighed fakturerer vi normalt i forbindelse med sagens afslutning. Vores betalingsbetingelser er netto 8 dage, og vi tillægger moms efter gældende regler. Ved forsinket betaling beregner vi 2% pr. påbegyndt måned efter fakturaens forfald. I forbrugerforhold beregnes renten dog fra det tidspunkt og med den rentesats, som følger af rentelovens bestemmelser.
5.3 Vi oplyser klienter om muligheden for offentlig eller forsikringsdækket retshjælp i henhold til gældende lovgivning eller forsikring tegnet af kunden, hvis det er relevant i den konkrete sag. Hvis honoraret skal betales foreløbigt eller endeligt af det offentlige eller af et forsikringsselskab, orienterer vi kunden om principperne for fastsættelse af honoraret og om de mulige konsekvenser for kunden.
5.4 Vi kan anmode om deponering af hele eller dele af det honorar, som vi forventer, at sagen vil udløse. Vi vil normalt anmode om deponering fra klienter, som ikke har et fast eller længerevarende kundeforhold hos os.
6 Udlæg
6.1 Klienten vil ud over honoraret for den udførte bistand blive faktureret eventuelle udlæg i forbindelse hermed, herunder gebyrer, rimelige rejse- og opholdsudgifter, forplejning samt større kopierings-, oversættelses-, og forsendelsesudgifter. Dette vil enten ske separat eller ved førstkommende faktura.
7 Klientmidler
7.1 Alle midler, som vore klienter betror os, forvaltes efter Advokatsamfundets regler for klientkonti. Klientmidlerne indsættes og forrentes på klientkonti hos vor bankforbindelse. Opmærksomheden henledes på, at de hidtidige regler om særlig indskydergaranti for klientkonti er ophævet fra 1. juni 2015. Herefter gælder de almindelige regler om indskydergaranti, hvorefter som udgangspunkt kun beløb op til modværdien af 100.000 euro pr. indskyder er sikret i tilfælde af bankens rekonstruktion eller konkurs. Hvis klienten selv har yderligere indeståender i samme bank, gælder begrænsningen på 100.000 euro for kontiene under ét. Hverken Mette Klingsten Advokatpartnerselskab eller den enkelte advokat kan bære risikoen for midlerne ved bankens rekonstruktion eller konkurs.
8 Foranstaltninger mod hvidvask af penge
8.1 Vi er som advokatfirma undergivet reglerne i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven). Vi har pligt til at indhente og opbevare oplysninger om kunders identitet og ejer- og kontrolstrukturer i overensstemmelse med hvidvasklovens regler. Vi skal desuden undersøge transaktioner, hvis der opstår mistanke om, at de har tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
9 Ophavsret til materiale
9.1 Ophavsretten til de dokumenter og andet arbejde, som Mette Klingsten Advokatpartnerselskab frembringer, tilhører Mette Klingsten Advokatpartnerselskab, medmindre andet konkret er aftalt med klienten.
10 Fortrolighed m.v.
10.1 Advokater og øvrige ansatte hos Mette Klingsten Advokatpartnerselskab er underlagt tavshedspligt. Alle oplysninger behandles fortroligt.
10.2 Advokater og øvrige ansatte hos Mette Klingsten Advokatpartnerselskab er underlagt interne regler i overensstemmelse med lovgivningens forbud mod videregivelse af intern viden om børsnoterede selskaber og om restriktioner for handel med børsnoterede værdipapirer.
11 Arkivering
11.1 Vi opbevarer som hovedregel alle sagens akter elektronisk i 5 år fra sagens afslutning, medmindre sagens karakter begrunder en kortere eller længere opbevaringsperiode, eller lovgivningen stiller krav om en længere opbevaringsperiode.
12 Ansvar
12.1 Mette Klingsten Advokatpartnerselskab rådgiver alene om dansk ret og aspekter af EU-ret. Enhver tvist mellem en klient og os skal løses i overensstemmelse med dansk ret ved den kompetente danske domstol.
12.2 Vi er ansvarlige for vor bistand over for vore klienter efter dansk rets almindelige regler, dog således at vort ansvar er begrænset til 50 mio. kr. for hver enkelt sag. Vort ansvar omfatter ikke driftstab, tab af data, mistet fortjeneste, goodwill eller andre former for indirekte tab.
12.3 Mette Klingsten Advokatpartnerselskab har tegnet ansvarsforsikring i overensstemmelse med Advokatsamfundets regler. Ansvarsforsikringen dækker al advokatvirksomhed, uanset hvor advokatvirksomheden udøves. Mette Klingsten Advokatpartnerselskabets ansvarsforsikring er tegnet hos CNA Hardy, CVR-nr. 24256375, Hammerensgade 6, 1. sal, 1267 København K.
13 Lovvalg og tvister
13.1 Tvister mellem en klient og Mette Klingsten Advokatpartnerselskab om en advokats rådgivning eller disse forretningsbetingelser er underlagt dansk ret og skal afgøres af de danske domstole med Københavns Byret som aftalt værneting i 1. instans. Mette Klingsten Advokatpartnerselskab kan dog forlange, at eventuelle tvister afgøres af en voldgiftsret i overensstemmelse med Voldgiftsinstituttets regler.
Din persondata
Som følge af Databeskyttelsesforordningen, som trådte i kraft den 25. maj 2018, og Databeskyttelsesloven, har Mette Klingsten Advokatpartnerselskab vedtaget en persondatapolitik med stringente krav til håndtering af persondata.
Som klient kan der forekomme tidspunkter, hvor Mette Klingsten Advokatpartnerselskab opbevarer personlige oplysninger om dig og andre parter, som vi repræsenterer på din vegne. I henhold til Databeskyttelsesforordningen og Databeskyttelsesloven skal vi som dataansvarlige informere dig om vores behandling af dine personlige oplysninger.
Vi behandler kun dine personlige oplysninger, såfremt det er rimeligt, forholdsmæssigt og nødvendigt i henhold til bestemmelserne i Databeskyttelsesforordningen.
Vores behandling af dine persondata
Vi behandler personlige oplysninger som en del af udøvelsen af advokatvirksomhed. Som udgangspunkt behandler vi alene almindelig persondata såsom en persons navn, kontaktdetaljer og anden identifikationsinformation såsom person id, pas osv. I nogle sager vil det være nødvendigt at behandle følsom persondata som defineret i Databeskyttelsesforordningens artikel 9, for eksempel race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. I særlige tilfælde vil vi opbevare straffeattest.
Personlige oplysninger opbevares og behandles som led i sagsbehandlingen eller af andre nødvendige årsager, herunder som led i overholdelse af lovmæssige forpligtelser. Personlige oplysninger kan opbevares i en periode efter afslutningen af sagen, jf. nedenfor. Vi opbevarer endvidere oplysninger i vores CRM system eller adressekartotek.
I forbindelse med vores rådgivning modtager vi en række sagsakter enten fra klienten eller tredjepart. Tredjepart kan f.eks. være domstolene, modparten eller offentlige myndigheder.
Vi behandler endvidere persondata i henhold til Retsplejeloven, Databeskyttelsesforordningens artikel 6 og 7 og Persondataloven.
Grundlaget for behandling af data kan være de oplysninger, som klienten eller en person, der repræsenterer klienten, videregiver til os som led i vores juridiske arbejde, eller som følge af juridiske forpligtelser. Det følger af Retsplejeloven og de advokatetiske regler, at vi har visse forpligtelser til at behandle data i relation til de sager vi behandler. Vi er endvidere forpligtet af Hvidvasklovens §§ 10 og 11. Normalt vil grundlaget for behandling af følsomme oplysninger være, at det er nødvendigt, for at et juridisk krav kan statueres, fremsættes eller afvises, jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, i.
Det kan være nødvendigt at videregive oplysninger til tredjeparter såsom retsinstanser, banker, offentlige myndigheder eller andre advokater, foreninger eller parter. Videregivelse vil ske inden for rammerne af Databeskyttelsesforordningen, Databeskyttelsesloven og andre relevante regler. Herunder findes særlige regler i Retsplejeloven, som medfører, at vi i de fleste sager ikke videregiver information til tredjeparter som følge af vores tavshedspligt.
Formålet med behandlingen af persondata
Som udgangspunkt behandles al persondata i henhold til artikel 6, stk. 1, litra b, i Databeskyttelsesforordningen, men kan også finde sted i henhold til reglerne om interesseafvejning i artikel 6, stk. 1, litra f, i Databeskyttelsesforordningen.
Vi behandler persondata om dig, fordi vi skal bruge dem ved behandlingen af din sag i henhold til reglerne i Retsplejeloven.
Opbevaring af persondata
Vi opbevarer persondata i vores IT system, som er et eksternt hosted system (Abakion), eller i andre relevante arkiver. Relevante foranstaltninger er blevet iværksat for at sikre, at al personlig information bliver behandlet sikkert, og det kun af de relevante personer, der har adgang til oplysningerne. Som udgangspunkt vil personlige oplysninger blive slettet efter 5 år, efter at sagen er afsluttet, og sagen er placeret i vores arkiv, medmindre der er særlig grund til at oplysningerne opbevares i længere tid. Persondata i CRM systemer og adressekartotek opbevares, så længe vi har behov for at kunne komme i kontakt med hinanden. Hvidvaskloven indeholder regler om, hvor længe information må opbevares, som vi overholder.
Hvis behandlingen af dine oplysninger finder sted på vores adresse, kan du tilbagekalde dit samtykke. Du kan tilbagetrække dit samtykke ved at sende en e-mail til info@mklaw.dk. Vi sletter information, medmindre der er hjemmel til fortsat behandling af dine oplysninger. Det bemærkes, at sletning af din persondata ikke vil påvirke den lovlige behandling, som allerede har fundet sted inden tilbagekaldelsen af dit samtykke.
Ret til at protestere
Alle datasubjekter har ret til at protestere imod en ellers lovlig behandling af persondata. Dette gælder imidlertid kun, hvis behandlingen sker i henhold til Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1. Data subjekter kan også protestere mod brug af persondata i forbindelse med direkte markedsføring.
Data portabilitet
I nogle sager vil datasubjektet have ret til at modtage sin persondata i et struktureret, normalt anvendt og maskine-læsbart format og til at videregive sin persondata fra os til andre dataansvarlige.
Udøvelse af rettigheder og indgivelse af klager
Hvis et datasubjekt ønsker at udøve sine rettigheder, kan der sendes en e-mail til info@mklaw.dk, eller den advokat eller advokatfuldmægtig, som er kontaktperson, kan kontaktes direkte. Dette gøres ved at sende en besked til denne person pr. e-mail eller brev til Mette Klingsten Advokatpartnerselskab, August Bournonvilles Passage 1, 1055 København K.
Datasubjekter har endvidere ret til at indgive en klage til Datatilsynet på dt@datatilsynet.dk eller ved at skrive til Datatilsynet, Borgergade 28, 5th, 1300 København K.
Spørgsmål
Hvis man som klient eller datasubjekt har spørgsmål til ovenstående eller på anden vis har brug for bistand, er man velkommen til at kontakte Mette Klingsten direkte på mk@mklaw.dk