Artikel

Lønmodtager eller selvstændig? – Det fælles lønmodtagerbegreb i dansk og EU-ret

Grænsen mellem lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende er en grundpille i ansættelsesretten. Det skyldes, at alene lønmodtagere er omfattet af centrale ansættelsesretlige love – herunder funktionærloven, ferieloven, arbejdstidsloven og ansættelsesbevisloven – og i mange tilfælde også af kollektive overenskomster. En ukorrekt klassificering kan derfor få vidtrækkende konsekvenser for både lønmodtagere og arbejdsgivere.

En formelt fælles, men reelt forskellig definition

I dansk ret defineres en lønmodtager ofte som en person, der “modtager vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold“. Denne definition fremgår bl.a. af ansættelsesbevisloven og anvendes bredt i dansk retspraksis. Men en række af disse regler er baseret på EU-direktiver, og EU-retten anvender et særligt arbejdstagerbegreb, der i nogle tilfælde rækker videre end det danske.

EU-retten definerer en arbejdstager som en person, der i en vis periode præsterer ydelser mod vederlag for en anden og under dennes ledelse. Dette begreb skal fortolkes funktionelt og selvstændigt, dvs. uafhængigt af medlemsstaternes nationale definitioner.

Kriterier for afgrænsning

Vurderingen af, om en person er lønmodtager eller selvstændig, beror på en konkret, samlet vurdering af det reelle forhold mellem parterne. Følgende momenter taler for lønmodtagerstatus:

Arbejdsgiver har instruktionsbeføjelse og fører kontrol

  • Arbejdstiden er fastlagt af arbejdsgiver
  • Arbejdsgiver betaler udgifterne
  • Vederlaget udbetales som fast løn (månedsløn, timeløn, provision mv.)
  • Arbejdet er personligt – det er ikke tilladt at sende en anden i sit sted


Omvendt taler følgende for selvstændig virksomhed:

  • Personen tilrettelægger og udfører arbejdet selvstændigt
  • Der er frihed til at arbejde for andre
  • Der påhviler den pågældende en økonomisk risiko
  • Der faktureres efter regning
  • Materialer og lokaler stilles til rådighed af den selvstændige

Højesterets dom af 3. april 2025

Højesteret har i en dom af 3. april 2025 (BS-49851/2024-HJR) taget stilling til spørgsmålet om lønmodtagerbegrebets rækkevidde i relation til en aftale mellem en kommune og en far, der ydede støtte til sin voksne søn med handicap under en midlertidig hjemmepasningsordning. Kommunen og faren havde indgået aftale om, at faren skulle yde støtte til sønnen 30 timer ugentligt ogmodtog vederlag fra kommunen for støttearbejdet.

Faren påstod, at han var lønmodtager i arbejdstidslovens forstand, og at han havde arbejdet mere end 48 timer ugentligt og derfor havde krav på en godtgørelse efter arbejdstidslovens § 8.

Arbejdstidslovens § 4

Den gennemsnitlige arbejdstid i løbet af en syvdagesperiode beregnet over en periode på 4 måneder må ikke overstige 48 timer inkl. overarbejde. Perioder med årlig betalt ferie og perioder med sygeorlov medtages ikke i eller er neutrale i forhold til beregningen af gennemsnittet.


Højesteret henviste til EU-Domstolens praksis, herunder dommen i sag C-147/17 (Sindicatul Familia Constanţa), og fremhævede, at arbejdstagerbegrebet i EU-retten skal defineres ud fra objektive kriterier, herunder tilstedeværelsen af et underordnelsesforhold.

I den konkrete sag fandt Højesteret, at der ikke var etableret et sådant forhold. Faren kunne selv tilrettelægge arbejdet, der var ingen handleplaner, ingen krav om rapportering, og kommunen førte ikke tilsyn.

 

På den baggrund blev faren ikke anset for at være lønmodtager, og arbejdstidsloven fandt ikke anvendelse.

Dommen har også en særskilt betydning for forståelsen af 48-timersreglen, idet Højesteret fandt, at selv i det tilfælde, at faren havde været at anse for lønmodtager, ville der ikke have været tale om et brud på 48-timersreglen, fordi kommunen ikke havde pålagt faren at arbejde mere end 30 timer ugentligt, men tværtimod havde afvist dette.

Hvorfor korrekt klassificering er afgørende

Fejlklassificering kan få alvorlige konsekvenser. Hvis en person fejlagtigt klassificeres som selvstændig, kan en arbejdsgiver for eksempel blive mødt med krav om:

  • Efterbetaling af feriepenge og pension
  • Opsigelsesvarsler og godtgørelser
  • Løn under sygdom og barsel
  • Ligestillingskrav og bonusafregning
  • Arbejdsmiljøforpligtelser og arbejdstidsregler

Da store dele af den ansættelsesretlige lovgivning er beskyttelsespræceptiv, kan disse rettigheder ikke fraviges ved aftale – heller ikke hvis begge parter oprindeligt var enige.

Spørgsmålet om, hvorvidt en person er lønmodtager eller selvstændig, kan ikke afgøres alene ud fra kontraktens ordlyd eller organisatorisk tilknytning. Det kræver en konkret vurdering af det faktiske arbejdsforhold, hvor både danske og EU-retlige kriterier skal inddrages.

Højesterets dom af 3. april 2025 understreger betydningen af denne vurdering og giver endnu et pejlemærke i forhold til fortolkningen af arbejdstagerbegrebet, især i grænsetilfælde.

Andre nyheder

Arbejdsskade ved hjemmearbejde – Højesteret fastslår arbejdsgiverens objektive ansvar

Højesteret har den 2. maj 2025 truffet en principiel afgørelse, som præciserer rækkevidden af arbejdsskadesikringslovens § 5 i relation til hjemmearbejde.  Den konkrete sag  En arbejdsgiver havde givet instruks til en medarbejder om at arbejde hjemmefra under COVID-19. Arbejdsgiveren havde imidlertid ikke givet instruktioner om, hvordan hjemmearbejdspladsen skulle indrettes.  Under hjemmearbejdet gik medarbejderen på et […]
Læs mere

Ny Højesteretsdom: Opsigelse i forbindelse med fertilitetsbehandling

Højesteret: Opsigelse som følge af planlagt fertilitetsbehandling udgjorde forskelsbehandling i strid med ligebehandlingslovens § 4 Højesteret har den 15. april 2025 afsagt dom i en sag om opsigelse af en kvindelig medarbejder, som stod for at skulle påbegynde fertilitetsbehandling. Medarbejderen oplyste kort inden sin ferie til sin nærmeste leder og til sit team, at hun […]
Læs mere

Lønmodtager eller selvstændig? – Det fælles lønmodtagerbegreb i dansk og EU-ret

Grænsen mellem lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende er en grundpille i ansættelsesretten. Det skyldes, at alene lønmodtagere er omfattet af centrale ansættelsesretlige love – herunder funktionærloven, ferieloven, arbejdstidsloven og ansættelsesbevisloven – og i mange tilfælde også af kollektive overenskomster. En ukorrekt klassificering kan derfor få vidtrækkende konsekvenser for både lønmodtagere og arbejdsgivere. En formelt fælles, men […]
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)