Artikel

Lovforslag om ændringer for arbejdstid fremsat i Folketinget

Kilde: Unsplash (gratis side)

Beskæftigelsesministeren har fremsat lovforslag om ændring af lov om gennemførelsen af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter. Ifølge lovforslaget skal loven træde i kraft den 1. juli 2024.

 

Lovforslag indeholder to hovedelementer og er udarbejdet med udgangspunkt i en aftale indgået mellem DA, FH og Akademikerne. Det ene hovedelement er en udmøntning af en undtagelsesbestemmelse i arbejdstidsdirektivet, hvorefter det er muligt for en medarbejder og en arbejdsgiver at indgå aftale om, at der kan arbejdes ud over 48 timer i gennemsnit om ugen (den såkaldte ”opt out”). Det andet er, at der indføres et krav om registrering af medarbejdernes daglige arbejdstid (idet visse medarbejdere dog undtages fra dette registreringskrav).

 

”opt out”-aftale

I henhold til lovforslaget vil kravet om, at den gennemsnitlige arbejdstid i løbet af syvdagesperiode beregnet over en periode på 4 måneder ikke må overstige 48 timer inkl. overarbejde fortsat være gældende. I lovforslaget er der dog indsat en undtagelsesbestemmelse til denne 48-timersregel, hvorefter de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark kan aftale, at der på det pågældende overenskomstområde skal være adgang til at indgå individuelle aftaler om, at medarbejdere kan arbejde over 48 timer om ugen i gennemsnit (“opt-out”).

Opt-out aftalen kan dog kun indgås for medarbejdere, som er omfattet af overenskomstbestemmelser om rådighedsvagter, og som udfører samfundskritiske funktioner. Som den nye bestemmelse er formuleret, vil opt-out aftalen ikke kunne anvendes ved individuelle aftaler uden for overenskomstdækkede områder.

 

Registeringskrav

Det forslås i lovforslaget, at en arbejdsgiver skal indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den enkelte medarbejders daglige arbejdstid. Dette foreslås for at sikre overholdelse af reglerne om daglig og ugentlig hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid.

Endvidere skal medarbejdere have adgang til at kunne tilgå egne oplysninger i arbejdstidsregistreringssystemet, og arbejdsgiveren skal opbevare de registrerede oplysninger i 5 år efter den pågældende periode.

Det fremgår af bemærkningerne til, at arbejdsgivere har en høj grad af metodefrihed med henblik på opfyldelse af registreringskravet.

 

Ny undtagelsesbestemmelse

Derudover foreslås det, at lovens §§ 3 (pause), 4 (48-timers reglen) og 5 (normal arbejdstid for natarbejdere) ikke finder anvendelse for i) medarbejdere, hvor arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke kan måles eller fastlægges på forhånd, eller ii) medarbejdere, der kan træffe selvstændige beslutninger, eller som har ledelsesmæssige funktioner.

Registreringskravet skal derfor ikke finde anvendelse på de medarbejdere, som er omfattet af denne undtagelse. Det skal fremgå af medarbejderens ansættelseskontrakt, at førnævnte bestemmelser ikke finder anvendelse.

Lovforslaget er fremsat i Folketinget den 8. november 2023 og skal 1. behandles den 16. november 2023.

Andre nyheder

Medarbejder var ikke beskyttet som whistleblower

Østre Landsret fastslår i ny dom, at almindelige interne henvendelser ikke udløser whistleblowerbeskyttelse. Kun indberetninger via den formelle whistleblowerordning er omfattet af lovens beskyttelse.   Baggrund Sagen vedrørte en medarbejder, som mente sig udsat for repressalier efter at have gjort ledelsen opmærksom på forhold, vedkommende opfattede som kritisable. Medarbejderen havde dog ikke indgivet en indberetning […]
Læs mere

Indberetning af ikke afholdt ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond

Arbejdsgivere skal hvert år indberette ikke afholdte feriedage og indbetale feriepenge for ikke afviklet ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond. Indberetningen fungerer som dokumentation for, at ferieregnskabet er gjort op for både timelønnede medarbejdere, fratrådte funktionærer og månedslønnede medarbejdere i fortsat beskæftigelse med ferie med løn. Ferielovens principper Ferieloven bygger på princippet om, at medarbejdere som udgangspunkt […]
Læs mere

Manglende underretning ved masseafskedigelser kan koste dyrt for arbejdsgivere

EU-Domstolen har den 30. oktober 2025 fastslået, at en arbejdsgiver, der gennemfører kollektive afskedigelser uden at underrette myndighederne på forhånd, ikke gyldigt bringer ansættelsesforholdene til ophør. Først når de lovpligtige meddelelser er givet, og karensperioden er udløbet, kan opsigelserne få virkning. Baggrund for sagen Sagen handlede om fortolkningen af direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelser. Direktivet […]
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)