Artikel

Folketinget har i dag 25. januar 2018 vedtaget en ny ferielov, der blandt andet giver nyansatte ret til at holde betalt ferie i deres første år på arbejdsmarkedet.

Hvis man ansættes i et nyt job, har man ret til at optjene ferie fra dag ét. Det er resultatet af den nye ferielov. Den ny ferielov skal bringe dansk ret i overensstemmelse med arbejdstidsdirektiv, der giver ret til minimum 4 ugers betalt ferie.

I dag skal man som ny på arbejdsmarkedet vente i op til 16 måneder, for at kunne holde ferie med løn. Er man som ny på arbejdsmarkedet i dag blevet ansat fra den 1. januar, vil den ferie lønmodtageren løbende optjener først være til rådighed for den pågældende fra den 1. maj det efterfølgende år. Dette ændres, når den nye ferielov træder i kraft i 2020, hvor alle lønmodtagere får deres optjente ferie til rådighed månedsvis i stedet for at få den samlet den 1. maj.

Med den nye ferielov optjener og afvikler lønmodtageren sin ferie på samme tid over en periode på 12 måneder (ferieåret). Ferien optjenes løbende i ferieåret fra den 1. september til den 31. august året efter (12 måneder). Det betyder for eksempel, at den ferie, der optjenes i juni måned, allerede kan afholdes i juli måned samme år. Lønmodtageren har dog mulighed for at afholde ferien i yderligere 4 måneder, så der er 16 måneder til at afholde ferien i (ferieafholdelsesperioden), det vil sige indtil 31. december.

Der vil fortsat være to former for feriebetaling, nemlig ferie med løn og ferietillæg eller ferie med feriegodtgørelse.

Ligesom det er tilfældet i dag, vil lønmodtageren med den nye ferielov optjene 2,08 feriedage om måneden.

Overgangsordning

Ved overgangen til samtidighedsferie vil lønmodtageren i henhold til de nuværende regler have optjent ferie, som endnu ikke er afholdt. Samtidig vil lønmodtageren ved overgangen begynde at optjene ny ferie, som kan afholdes løbende i takt med, at ferien optjenes. Det indebærer, at en lønmodtager vil have op til to års betalt ferie – altså i alt 10 ugers ferie – i det første år med samtidighedsferie. For at undgå dette vil den ferie, som lønmodtageren optjener i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020, blive indefrosset, og den optjente ferie kan ikke afholdes eller udbetales, før lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet.

Baggrund

EU-Kommissionen vurderede i 2014, at de nuværende danske ferieregler var i strid med EU’s arbejdstidsdirektiv. Det følger af arbejdstidsdirektivet, at lønmodtagere har ret til fire ugers betalt ferie om året, hvilket ikke er tilfældet i henhold til den gældende ferielov, hvis der ikke er optjent ret hertil. Dette er et særligt problem for medarbejdere, der er nye på arbejdsmarkedet eller fx udlændige, der kommer fra et job med en anden ferieordning.

Andre nyheder

Kilde: PowerPoint

Højesteretsdom om rækkevidden af tilpasningsforpligtelsen

Højesteret har den 3. december 2024 afsagt en principiel dom vedrørende rækkevidden af en arbejdsgivers omplaceringspligt over for medarbejdere med handicap som en del af tilpasningsforpligtelsen i forskelsbehandlingslovens § 2 a.   Arbejdsgiverspligt til at foretage tilpasninger I henhold til forskelsbehandlingslovens § 2 a er en arbejdsgiver forpligtet til at træffe passende foranstaltninger under hensyntagen […]
Læs mere

Ny lov om kønsbalance vedtaget

Folketinget vedtog den 12. december 2024 en ny lov om kønsfordeling blandt ledelsesmed-lemmer i visse store børsnoterede aktieselskaber (kønsbalanceloven). Loven implementerer kønsbalancedirektivet fra november 2022, der har til formål at fremme en mere ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber. Kønsbalanceloven indebærer således, at de største børsnoterede selskaber bliver underlagt nye og skærpede krav i forhold til at sikre en ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer. Loven træder i kraft den 28. december 2024 og har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere.
Læs mere

Ingen godtgørelse for usaglig opsigelse, når medarbejderen selv ophæver sin ansættelse

Højesteret har i en dom af 6. december 2024 afgjort, at en sekretær, der selv opsagde sin stilling på grund af arbejdsgiverens manglende udbetaling af løn, ikke havde ret til godtgørelse for usaglig opsigelse efter funktionærlovens § 2 b.
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)