Artikel

Et nyt folketingsår er startet

Kilde: Unsplash (gratis side)

Folketinget åbnede som vanligt den første tirsdag i oktober, og i den forbindelse er lovprogrammet for 2024/2025 på Beskæftigelsesministeriets område blevet fremlagt. Herunder kan du læse om nogle af de lovforslag, som regeringen vil fremsætte i det nye folketingsår.

 

Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. og udlændingeloven

Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod brug af illegal arbejdskraft og er en udmøntning af dele af aftalen om en styrket indsats mod social dumping mellem regeringen og en række af folketingets partier.

 

Lov om indkvartering af medarbejdere 

Lovforslaget har til formål at indføre en række mindstekrav til boligforholdene, i de tilfælde hvor arbejdsgiver stiller en bolig til rådighed for medarbejderen.

 

Ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø, lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet og forskellige andre love

Lovforslaget har til formål at oprette et nyt Arbejdsmarkedsråd, der skal bestå af arbejdsmarkedets parter med henblik på at drøfte forholdene på både arbejdsmiljø- og beskæftigelsesområdet. Der lægges samtidig med lovforslaget op til at de i alt 11 råd under Beskæftigelsesministeriets område nedlægges, herunder Beskæftigelsesrådet og Tilsynsrådet. Derudover lægges der op til at nedlægge Helbredsoplysningsrådet ligesom de beskæftigelsespolitiske mål skal afskaffes.

Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2025.

 

Ændring af lov om arbejdsmiljø (Entreprenørstop) 

Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe en hjemmel for Arbejdstilsynet til at kunne træffe afgørelser om såkaldt entreprenørstop på byggepladser, hvor virksomhederne gentagne gange har brudt arbejdsmiljøloven med betydelige risiko for medarbejdernes sikkerhed og sundhed.

 

Ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring, lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, lov om mægling i arbejdsstridigheder, lov om folkeskolen og lov om kommunal indsats for unge under 25 år.

Lovforslaget indeholder regelændringer om unges fritidsjobs, forslag om nedlæggelse af arbejdsmiljøcertifikatordningen, hjemmel til direkte kommunikation til medarbejdere og andre målgrupper om arbejdsmiljømæssige spørgsmål, håndtering af oplysningspligten og retten til indsigt efter databeskyttelsesreglerne samt hjemmel til Arbejdstilsynets anvendelse af kunstig intelligens i forbindelse med tilsynets opgaver.

Derudover indeholder lovforslaget mindre ændringer i arbejdsskadesikringsloven om klarificering af reglerne om årsløn m.v. samt ændring af sagsbehandlingsregler for visse sager i Arbejdsretten.

Andre nyheder

Kilde: PowerPoint

Højesteretsdom om rækkevidden af tilpasningsforpligtelsen

Højesteret har den 3. december 2024 afsagt en principiel dom vedrørende rækkevidden af en arbejdsgivers omplaceringspligt over for medarbejdere med handicap som en del af tilpasningsforpligtelsen i forskelsbehandlingslovens § 2 a.   Arbejdsgiverspligt til at foretage tilpasninger I henhold til forskelsbehandlingslovens § 2 a er en arbejdsgiver forpligtet til at træffe passende foranstaltninger under hensyntagen […]
Læs mere

Ny lov om kønsbalance vedtaget

Folketinget vedtog den 12. december 2024 en ny lov om kønsfordeling blandt ledelsesmed-lemmer i visse store børsnoterede aktieselskaber (kønsbalanceloven). Loven implementerer kønsbalancedirektivet fra november 2022, der har til formål at fremme en mere ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber. Kønsbalanceloven indebærer således, at de største børsnoterede selskaber bliver underlagt nye og skærpede krav i forhold til at sikre en ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer. Loven træder i kraft den 28. december 2024 og har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere.
Læs mere

Ingen godtgørelse for usaglig opsigelse, når medarbejderen selv ophæver sin ansættelse

Højesteret har i en dom af 6. december 2024 afgjort, at en sekretær, der selv opsagde sin stilling på grund af arbejdsgiverens manglende udbetaling af løn, ikke havde ret til godtgørelse for usaglig opsigelse efter funktionærlovens § 2 b.
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)