Artikel

Indberetning af ikke afholdt ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond

Arbejdsgivere skal hvert år indberette ikke afholdte feriedage og indbetale feriepenge vedrørende ikke afviklet ferie til Arbejdsmarkedets Feriefond. Indberetningen er arbejdsgiverens dokumentation for, at arbejdsgiveren har gjort ferieregnskabet op for både timelønnede medarbejdere, fratrådte funktionærer og månedslønnede medarbejdere i fortsat beskæftigelse, der har ferie med løn.

Ferieloven indeholder et grundlæggende princip om, at en medarbejder skal afholde sin optjente ferie. Hvis ferien ikke afholdes i ferieafholdesperioden, har medarbejderen som udgangspunkt ikke krav på at få udbetalt sine feriepenge. Ligeledes kan arbejdsgiveren heller ikke beholde feriepengene.

Ferieafholdelsesperioden, omfatter ferieåret fra, hvori ferien optjenes, og de efterfølgende 4 måneder fra ferieårets udgang til kalenderårets udgang. Ferieåret løber fra den 1. september til den 31. august.

Såfremt en medarbejder ikke har afholdt sin fulde ferie skal feriepengene vedrørende den ikke afviklede ferie derfor som udgangspunkt indberettes og indbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond. Der gælder dog særlige regler i tilfælde af medarbejderens eventuelle feriehindringer, fratræden og for overførsel eller udbetaling af ferie ud over 4 uger.

Indberetningen samt indbetalingen af den overskydende ferie skal senest ske den 15. november efter ferieårets udløb.

Reglerne om indberetning og indbetaling af uhævede feriepenge til Arbejdsmarkedets Feriefond vedrører kun ferie i henhold til ferielovens regler (svarende til 25 dage ved ansættelse i et fuldt optjeningsår) og således ikke feriefridage.

Såfremt alle medarbejderne har afholdt den fulde ferie, skal der alligevel indberettes 0 kr.

Afhængig af overenskomst kan der endvidere være forskellige aftaler om afregning til privat feriefond. Hvis det fremgår af overenskomsten, at der skal ske afregning til en privat feriefond, indberettes også 0 kr. til Arbejdsmarkedets Feriefond.

Overførte eller udbetalte feriedage

Har arbejdsgiveren inden 30. september efter ferieårets udløb indgået dateret skriftlig aftale med medarbejdere om udbetaling eller overførsel af (op til 5) feriedage skal disse feriedage ikke indberettes.

Lovgrundlaget

Den ’gamle ferielov’ regulerer stadig ferie, der er optjent før ikrafttræden af den ’nye ferielov’, jf. ferielovens § 47, stk. 4. Det vil sige al ferie, som inden den nye ferielovs ikrafttræden den 1. september 2020 er varslet til afholdelse helt eller delvis i september 2020, samt ferie, som er optjent under den gamle ferielov, såfremt den ikke er overført til afholdelse efter den nye ferielov.

Ferie, der hverken er varslet til afholdelse i september 2020 eller optjent under den hidtil gældende ferielov, er omfattet af den nye ferielov.

Andre nyheder

Kilde: PowerPoint

Højesteretsdom om rækkevidden af tilpasningsforpligtelsen

Højesteret har den 3. december 2024 afsagt en principiel dom vedrørende rækkevidden af en arbejdsgivers omplaceringspligt over for medarbejdere med handicap som en del af tilpasningsforpligtelsen i forskelsbehandlingslovens § 2 a.   Arbejdsgiverspligt til at foretage tilpasninger I henhold til forskelsbehandlingslovens § 2 a er en arbejdsgiver forpligtet til at træffe passende foranstaltninger under hensyntagen […]
Læs mere

Ny lov om kønsbalance vedtaget

Folketinget vedtog den 12. december 2024 en ny lov om kønsfordeling blandt ledelsesmed-lemmer i visse store børsnoterede aktieselskaber (kønsbalanceloven). Loven implementerer kønsbalancedirektivet fra november 2022, der har til formål at fremme en mere ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber. Kønsbalanceloven indebærer således, at de største børsnoterede selskaber bliver underlagt nye og skærpede krav i forhold til at sikre en ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer. Loven træder i kraft den 28. december 2024 og har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere.
Læs mere

Ingen godtgørelse for usaglig opsigelse, når medarbejderen selv ophæver sin ansættelse

Højesteret har i en dom af 6. december 2024 afgjort, at en sekretær, der selv opsagde sin stilling på grund af arbejdsgiverens manglende udbetaling af løn, ikke havde ret til godtgørelse for usaglig opsigelse efter funktionærlovens § 2 b.
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)