Artikel

Ny lov vil forhindre screening af ansøgere på baggrund af alder ved rekruttering

Kilde: Unsplash (gratis side)

Beskæftigelsesministeren har den 2. februar 2022 fremsat et lovforslag, der skal forhindre screening af ansøgere til ledige stillinger på baggrund af deres alder.

 

Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (forskelsbehandlingsloven) indeholder allerede i dag forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder gælder såvel i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere som under det løbende ansættelsesforhold, i forbindelse med afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse og med hensyn til løn- og arbejdsvilkår.

I dag er forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder dog ikke til hinder for, at virksomheder anmoder om oplysninger om en ansøgers alder, når blot denne oplysning ikke leder til forskelsbehandling af ansøgeren.

Det er hensigten med lovforslaget, at denne retstilstand ændres. Hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form, vil det indebære, at en arbejdsgiver ikke må anmode om oplysninger om en ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af jobansøgning. Regeringens lovforslag tager således navnlig sigte på den forhåndsscreening af ansøgere, som mange rekrutteringssystemer giver mulighed for, eller en tilsvarende manuel ”forhåndsfrasortering” af ansøgere med en bestemt alder.
Har virksomheden et elektronisk rekrutteringssystem, hvor ansøgere skal angive deres alder eller fødselsdato, vil et sådant rekrutteringssystem derfor som udgangspunkt skulle ændres, hvis lovforslaget vedtages.

Der gælder i dag en række undtagelser til forskelsbehandlingslovens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. Det er for eksempel tilladt at særbehandle ældre ansøgere eller medarbejdere for at fremme deres beskæftigelsesmuligheder, ligesom det også er tilladt at annoncere efter unge under 15 år og foretrække unge under 15 år til en stilling.
En arbejdsgiver vil fortsat kunne anmode om oplysninger om en ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af jobansøgning, hvis det er omfattet af forskelsbehandlingslovens undtagelsesmuligheder.

Med forslaget ændres der heller ikke på, at en arbejdsgiver fortsat vil kunne lægge vægt på fx erfaring og tidligere beskæftigelse inden for samme branche i forbindelse med rekruttering, hvis sådanne kriterier er sagligt begrundede og proportionale i forhold til det pågældende arbejde.

 

Sanktion

Hvis forbuddet mod at anmode om oplysninger om en ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af jobansøgning overtrædes, kan det straffes med bøde, jf. forskelsbehandlingslovens § 8.

Ligebehandlingsnævnet vil kunne behandle eventuelle klager over overtrædelses af forbuddet mod, at en arbejdsgiver anmoder om oplysninger om en ansøgers alder. Det er gratis at indgive en klage til Ligebehandlingsnævnet modsat fx indgivelse af en stævning ved domstolene.

Lovforslaget kan læses i sin helhed via dette link: her

 

Opdatering den 23. marts 2022

Tirsdag den 22. marts 2022 blev forslaget vedtaget af Folketinget. Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2022 og skal være med til at forhindre, at virksomheder fravælger ledige seniorer på grund af alder, når de søger job.

Med lovforslaget bliver der fra 1. april også igangsat et forsøg med jobrettet indsats til unge, og der bliver indført en ny sanktion for jobparate ledige, der ikke søger job en hel kalendermåned.

Andre nyheder

Kilde: PowerPoint

Massage som bruttolønsordning

Mange virksomheder tilbyder massageordninger som et medarbejdergode, og massage kan være med til at forbedre medarbejdertrivsel, reducere stress og fremme et sundere arbejdsmiljø. Hvis virksomheden tilbyder massage som bruttolønsordning, er det imidlertid værd at være opmærksom på, at visse krav skal være opfyldt. Betingelser for bruttolønsordninger Bruttolønsordninger er en betegnelse for en ordning, hvor en […]
Læs mere
Kilde: Unsplash (gratis side)

En faglig voldgift har for nylig bidraget til præciseringen af selvtilrettelæggerbegrebet.

En faglig voldgift har for nylig bidraget til præciseringen af selvtilrettelæggerbegrebet. Det blev fastslået, at medarbejderen ikke havde tilstrækkelig kontrol over sin arbejdstid og derfor ikke var undtaget fra 48-timers reglen.   De gældende regler Sagen vedrører fortolkningen af 48-timers reglen, der er reguleret af EU’s arbejdstidsdirektiv og den danske implementering heraf. Direktivets regler er […]
Læs mere

Overtagelse af dele af beredskaber var ikke omfattet af reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven

Arbejdsretten har for nyligt fastslået, at en overtagelse af ambulancetjeneste og patienttransport ikke udgjorde en virksomhedsoverdragelse i henhold til virksomhedsoverdragelsesloven. De gældende regler Virksomhedsoverdragelsesloven, der har sit grundlag i et EU-direktiv, har til formål at sikre medarbejdernes rettigheder i forbindelse med overdragelse af en virksomhed eller en del heraf. Loven indebærer blandt andet, at erhververen […]
Læs mere

Tak til følgende bidragsydere til hjemmeside: Steen Evald (fotografi), Stine Heilmann(fotografi), Count Pictures (video), Kunde & Co. A/S (design), WeCode A/S (kodning)